onsdag 28 mars 2018

BOKTIPS ! Längtan visar vägen





Den här boken fick jag i min hand av en mycket viktig och trevlig person som jag uppskattar väldigt mycket. Så glad jag blev för boken !

Boken kan köpas hos bl a ADLIBRIS

Längtan visar vägen : 365 texter för din inre hälsa

av Patricia Tudor-Sandahl


Mitt i livet rörde något vid mitt hjärta, gläntade på dörren till ett inre rum och väckte en kraft som jag hittills bara anat. I detta rum fanns hopp och förundran, mening, sammanhang och liv.
ur förordet

Patricia Tudor-Sandahl ger varje månad ett tema: hopp, mod, förundran, tro, självinsikt, mening, gemenskap, balans, stillhet, val, andlighet och livsglädje. Längtan visar vägen är en reflektionsbok för den inre hälsan med en kort text att läsa varje dag under ett år och en lite längre introduktion vid månadsskiftena.


Ur innehållet:
Låt andra gå före
Få genom att ge
Växa till sin uppgift
Håll dig kvar i verkligheten
Att mista en vän
Skjut inte upp
Att ta emot beröm
Vi speglas i varandra
Känslor smittar av sig
Vänskap ska vårdas
Se det väsentliga

Patricia Tudor-Sandahl är författare, psykolog och psykoterapeut, föreläsare och retreatledare. Hon har i många år medverkat i Sveriges Radio P1:s program Tankar för dagen.

Så här skriver författaren själv några ord om sig själv:
Så länge vi lever har vi chansen att växa och blomstra. Livet går ut på detta. Hela livet. Det tror jag stenhårt på. Vi ställs dagligen inför val. Vad för sorts människa vill jag bli? Vilken väg vill jag gå? Hur jag lever i min vardag påverkar inte bara mig, utan också människor omkring mig. I sin förlängning påverkar det världen.

Utdrag ur boken: 

Du är viktigare än du tror
Så många främlingar korsar ens väg på en dag: Busschaufförer, sophämtare, brevbärare, biljettförsäljare, medpassagerare på tunnelbana och buss........Obekanta liv som snuddar vid varandra utan att lämna avtryck. Människor som man knappast ser.
Varje kontakt ger en chans till ett möte i miniatyr. Ett uppmuntrande ord eller ett vänligt leende kan ge någon kraft och förändra dennes dag. Liksom en sur min eller en vårdslös kommentar kan få en annan att tvivla på sitt värde.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar